Terug naar het overzicht

Uitvraag senior Projectmanager Digitale Dienstverlening

In 2022 verhuist onze publiekslocatie Zwolle naar een prachtige plek in het centrum van de stad. Omdat daarmee onze collectie zich niet meer in hetzelfde pand bevindt als onze klanten, zijn we meer dan ooit genoodzaakt digitaal te gaan in onze directe dienstverlening. We kantelen ons model naar digital first: met een duidelijk digitaal voorkeurskanaal en fysieke dienstverlening als een ‘premium’ daarnaast.

Achtergrond
Het behouden en bruikbaar maken van informatie vormt onze kerntaak. En hoewel het digitaliseren van collecties al lang onderdeel is van ons werk, hebben we de fundamentele transitie in onze dienstverlening nog niet gemaakt. Echte digitale dienstverlening raakt elk aspect van wat we doen, zowel aan de voor- als achterkant van ons proces. Stap voor stap ontwikkelen we onze dienstverlening hierin. En nu zijn we aangekomen op het punt om hier een significante sprong in te gaan maken.

Doel van de opdracht
Je wordt verantwoordelijk voor de door-ontwikkeling van onze digitale dienstverlening, waarbij het een doelstelling is om fysieke dienstverlening tijdig af te kunnen schalen i.v.m. de verhuizing van locatie Zwolle. We voorzien drie fasen in deze opdracht:

  • Diagnose: Het analyseren van de huidige stand van zaken en vaststellen welke concrete doelen bereikt moeten worden om kwaliteit te kunnen leveren in de dienstverlening na de verhuizing. Dit betreft zowel de backoffice (scanning etc.) als de KCC functie.
  • Ontwerp: Het maken van een concept(visie) voor digitale dienstverlening: zowel qua mensen, processen als (digitale) tooling. Creativiteit en out-of-the-box denken is hierbij van belang: wellicht kunnen we bepaalde onderdelen outsourcen, insourcen of (heel) anders benaderen dan dat we dat nu doen.
  • Realisatie: Nadat het concept goed is geland in de organisatie willen we je vragen ook de realisatie ervan te begeleiden. Naast inkoop, (proces)inrichting en implementatie van tooling voorzien we hier vooral een veranderkundig traject: onze collega’s bepalen de uiteindelijke kwaliteit van de dienstverlening. Ook als die digitaal is.

Profiel
We zoeken een enthousiaste en energieke tijdelijke collega die dankzij haar/zijn persoonlijkheid mensen mee kan nemen en motiveren om dit project tot een mooi succes te brengen. Organisatorisch vermogen, besluitvaardigheid en een daadkrachtige instelling zijn kenmerken die we belangrijk vinden voor deze rol. Je hebt aantoonbare ervaring met het inrichten van digitale dienstverlening bij een erfgoedinstelling en/of overheid, met kennis van collectiebeheer(systemen) en digitalisering.

Uitvraag
Graag zien we in het kort je aanpak, CV en uurtarief tegemoet. We zijn nieuwsgierig naar je specialisatie en ervaringen. We staan nadrukkelijk open voor innovatieve en creatieve visies en worden graag geïnspireerd. Concrete ervaring met vergelijkbare opdrachten is in deze opdracht extra van belang. Er zijn heldere deadlines en er moet veel gebeuren. Huidige inschatting van de opdracht: 24-36u in de week, minimaal 6 maanden.

Reacties op deze uitvraag mogen gestuurd worden naar Frieda Bousba via f.bousba@historischcentrumoverijssel.nl. De reactietermijn sluit op vrijdag 16 april 2021.