Duik in het Overijssel van toen! Via onderstaande zoekbalk kunt u direct door onze collecties zoeken, dit kan bijvoorbeeld op trefwoord, toegangscode, locatie, periode of gebruik de filteropties. Wilt u eerst meer uitleg over hoe het zoeken in de archieven en collecties werkt? Bekijk dan de pagina archiefonderzoek, bouwdossiers of beeld en geluid.

Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel
Beeldbank Overijssel ( Historisch Centrum Overijssel (HCO) )
>
Zoektermen
 

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
471 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
17903 FD027975 Personeel van de Luchtbeschermingsdienst (LBD) voor het gebouw van het Centraal Distributiekantoor op de ...
 
 
Geen afbeelding
Foto
17903 FD027975 Personeel van de Luchtbeschermingsdienst (LBD) voor het gebouw van het Centraal Distributiekantoor op de hoek van de Zeven Alleetjes en de Burgemeester van Roijensingel., 1943-00-00
Beschrijving:
Personeel van de Luchtbeschermingsdienst (LBD) voor het gebouw van het Centraal Distributiekantoor op de hoek van de Zeven Alleetjes en de Burgemeester van Roijensingel.
Datering begin:
1943-00-00
Datering eind:
1945-00-00
Adres:
Zwolle, Zeven Alleetjes
Zwolle, Burgemeester van Roijensingel
Formaat:
breedte 17 centimeters x hoogte 11.5 centimeters
Atlantisnummer:
FD027975
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
17900 FD027972 Personeel van de Luchtbeschermingsdienst (LBD) voor het gebouw van het Centraal Distributiekantoor op de ...
 
 
Geen afbeelding
Foto
17900 FD027972 Personeel van de Luchtbeschermingsdienst (LBD) voor het gebouw van het Centraal Distributiekantoor op de hoek van de Zeven Alleetjes en de Burgemeester van Roijensingel., 1943-00-00
Beschrijving:
Personeel van de Luchtbeschermingsdienst (LBD) voor het gebouw van het Centraal Distributiekantoor op de hoek van de Zeven Alleetjes en de Burgemeester van Roijensingel.
Datering begin:
1943-00-00
Datering eind:
1945-00-00
Adres:
Zwolle, Zeven Alleetjes
Zwolle, Burgemeester van Roijensingel
Formaat:
breedte 17 centimeters x hoogte 11.5 centimeters
Atlantisnummer:
FD027972
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
14109 BB02652 De bedrijfsfilm van de AKZO Zout Chemie toont de fabrieken in Rotterdam Botlek en Rotterdam Europoort en ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
14109 BB02652 De bedrijfsfilm van de AKZO Zout Chemie toont de fabrieken in Rotterdam Botlek en Rotterdam Europoort en behandelt de producten en toepassingen. Ook het milieu en de recreatie in het Rijnmondgebied komen aan bod.

De cabaretgroep Farce Majeure (minus Alexander Pola) zingt drie liedjes over AKZO en Rijnmond.

De muziek is van Harry Bannink en de presentatie gebeurt door Henk van der Horst (ook bekend van Farce Majeure).

0:00:01Er worden kenmerkende beelden van Rotterdam vertoond, onder andere het stadhuis, het standbeeld van Erasmus, de Lijnbaan, het beeld "de verwoeste stad" van Zadkine, de metro, de eerste Brienenoordbrug en de Euromast.

0:01:07De eigentijds geklede presentator Henk van de Horst vertelt - gezeten op het bovendek van een rondvaartboot - over de haven van Rotterdam, de grootste ter wereld.

0:02:02In het havengebied is ook Akzo gevestigd.

0:02:30Titel: Akzo locatie Rotterdam

0:02:47Directeur ir. A.E.F. van Capelle zegt dat het gaat om de "bedrijven Botlek" en de "bedrijven Europoort", die 12 kilometer uit elkaar liggen.

0:02:58De bedrijven Europoort zijn de jongste. Er is in 1966 begonnen met de azijnzuurfabriek. Er werken nu circa 400 mensen.

0:03:18In de bedrijven Botlek werken ook circa 400 mensen. Hier is in 1961 begonnen.

0:03:50Voordat het elektrolysebedrijf hier van de grond kwam, werd het chloor per spoorketelwagon aangevoerd uit de Akzo bedrijven in Delfzijl en Hengelo. Dit transport is aanzienlijk verminderd door de bouw van een elektrolysebedrijf in Rotterdam.

0:04:13Het chloor gaat grotendeels via ondergrondse pijpleidingen naar de afnemers.

0:04:28Het voor het elektrolysebedrijf benodigde zout wordt per binnenschip uit Hengelo en Delfzijl aangevoerd.

0:04:32De presentatie wordt overgegeven aan Henk (van de Horst). Deze cabaretier (bekend van het TV programma Farce Majeur) speelt voor arbeider.

0:04:55Bij de loswal is een, 1974-00-00
Titel:
Akzo Zoutchemie lokatie Rotterdam ;
Beschrijving:
De bedrijfsfilm van de AKZO Zout Chemie toont de fabrieken in Rotterdam Botlek en Rotterdam Europoort en behandelt de producten en toepassingen. Ook het milieu en de recreatie in het Rijnmondgebied komen aan bod.

De cabaretgroep Farce Majeure (minus Alexander Pola) zingt drie liedjes over AKZO en Rijnmond.

De muziek is van Harry Bannink en de presentatie gebeurt door Henk van der Horst (ook bekend van Farce Majeure).

0:00:01Er worden kenmerkende beelden van Rotterdam vertoond, onder andere het stadhuis, het standbeeld van Erasmus, de Lijnbaan, het beeld "de verwoeste stad" van Zadkine, de metro, de eerste Brienenoordbrug en de Euromast.

0:01:07De eigentijds geklede presentator Henk van de Horst vertelt - gezeten op het bovendek van een rondvaartboot - over de haven van Rotterdam, de grootste ter wereld.

0:02:02In het havengebied is ook Akzo gevestigd.

0:02:30Titel: Akzo locatie Rotterdam

0:02:47Directeur ir. A.E.F. van Capelle zegt dat het gaat om de "bedrijven Botlek" en de "bedrijven Europoort", die 12 kilometer uit elkaar liggen.

0:02:58De bedrijven Europoort zijn de jongste. Er is in 1966 begonnen met de azijnzuurfabriek. Er werken nu circa 400 mensen.

0:03:18In de bedrijven Botlek werken ook circa 400 mensen. Hier is in 1961 begonnen.

0:03:50Voordat het elektrolysebedrijf hier van de grond kwam, werd het chloor per spoorketelwagon aangevoerd uit de Akzo bedrijven in Delfzijl en Hengelo. Dit transport is aanzienlijk verminderd door de bouw van een elektrolysebedrijf in Rotterdam.

0:04:13Het chloor gaat grotendeels via ondergrondse pijpleidingen naar de afnemers.

0:04:28Het voor het elektrolysebedrijf benodigde zout wordt per binnenschip uit Hengelo en Delfzijl aangevoerd.

0:04:32De presentatie wordt overgegeven aan Henk (van de Horst). Deze cabaretier (bekend van het TV programma Farce Majeur) speelt voor arbeider.

0:04:55Bij de loswal is een
Beschrijving vervolg:
binnenschip gearriveerd. De 1000 ton zout wordt met een grijperkraan gelost.

0:05:45Het zout gaat per lopende band verder. Het gaat om 180.000 ton per jaar.

0:05:58Het zout wordt met elektrische stroom gesplitst in natrium en chloor.

0:06:11Het zout wordt in water opgelost, zodat pekel ontstaat. Deze pekel gaat naar een zaal met electrolyse-cellen.

0:06:27Een tekening laat zien dat de cel bestaat uit een chloorcel, met daaronder een loogcel.

0:06:40De pekel wordt door de chloorcel geleid en wordt met gelijkstroom ontleed.

0:06:45De stroom komt de cel binnen via een pluspool van titaan en verlaat de cel via een laag kwik, die over de bodem stroomt en de minpool vormt.

0:06:50Bij de pluspool ontstaat gasvormig chloor.

0:06:59Dit wordt door afkoeling vloeibaar gemaakt en naar de afnemers getransporteerd.

0:07:10Een truck haalt een beladen tankoplegger op.

0:07:20Het chloor kan ook tijdelijk worden opgeslagen in tanks met dubbele wanden.

0:07:40De grootste afnemers zijn de petrochemische industrieën in de omgeving.

0:07:59Voor de afnemers is chloor de grondstof voor plastics, bestrijdingsmiddelen (tegen onkruid en insecten) en de papierindustrie.

0:08:10Chloor wordt ook gebruikt voor het schoonhouden van zwembaden en het ontsmetten van afvalwater.

0:08:15Bij het Rotterdamse drinkwaterbedrijf De Berenplaat speelt chloor een belangrijke rol.

0:08:53Het water is afkomstig uit de rivier de Maas en wordt opgeslagen in enorme bekkens.

0:09:06Er arriveert een tankwagen op de Berenplaat. Het chloor bestrijdt alle ziektekiemen doeltreffend.

0:09:23Na het chloor moet nu het natrium besproken worden.

0:09:35Het natrium stroomt met het kwik mee naar de loogcel, waar het over grafietroosters stroomt en met water in contact komt. Zo ontstaat waterstofgas.

0:09:50Dit wordt onder andere in vrachtwagens met gascilinders van de firma
Lengte in minuten:
00:44:01
Datering begin:
1974-00-00
Datering eind:
1974-00-00
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Bannink, Harry (muziek)](Fred) Benavente; (Ted) de Braak; Cineco[Fillekers, Jan (zang)](Jan) Fillekers; (Rob) Gerritsen; (Albert) Gols; (Onno) Gols; (Rob) de Graaf; [Horst, Henk van de (presentatie)][Horst, Henk van der (zang)][Jochems, Bep (organisatie)][Kingma, Rick (geluid)][Numan, Rob ](Rob) R. Numan; [Stoute, Fred](Fred) Stoute; (Yvonne ) van Vriesland; (Rob) R. de Wind;
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
Atlantisnummer:
BB02652
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9502 BB02722 BelgiëGladheidsbestrijding in België0:00:02Beelden van een autorit in de sneeuw worden enkele malen ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
9502 BB02722 België
Gladheidsbestrijding in België

0:00:02Beelden van een autorit in de sneeuw worden enkele malen afgewisseld met de tekst NIX (Latijns voor sneeuw)

0:01:15Akzo Belgie N.V. Divisie KoNeZo

0:01:23Akzo Belge S.A. Division KoNeZo

0:01:32Een man en een vrouw begeven zich over een gladde stoep naar een auto.

0:01:42Een fietser heeft problemen met de gladde weg.

0:01:55Een schip duwt ijs voor zich uit.

0:02:09Vanwege de gladheid zijn auto's op elkaar gebotst.

0:02:18Een auto slipt en botst tegen een andere auto

0:02:23Een krantenartikel gaat over ongelukken door gladheid.

0:02:29Op een snelweg heeft een ongeluk plaats gevonden.

0:02:38De oude Romeinen noemden het nix; wij noemen het sneeuw.

0:03:19Een voetgangster glijdt bijna uit.

0:03:23Een auto slipt.

0:03:37Nabij het Nederlandse stadje Hengelo staan houten boortorens (vanaf nu is de film in kleur).

0:04:19Buizen worden aangevoerd met een tractor met aanhanger.

0:04:31Er wordt naar de zoutlaag geboord.

0:05:53Er ligt een grote hoeveelheid buizen klaar.

0:06:51Na het plaatsen van afsluiters en pompen blijft alleen een houten huisje bij het boorgat over.

0:07:13De pekel wordt naar de fabriek gepompt.

0:07:29In torenhoge ketels wordt het vocht in de pekel verdampt.

0:08:15Het vocht dat overblijft, wordt verwijderd in centrifuges.

0:08:28Een man regelt in zijn eentje de hele fabriek vanuit een controlekamer.

0:08:46De fabriek gezien vanaf de buitenkant.

0:08:53Een opslagloods

0:09:08Het zout wordt los in het ruim van een binnenschip gestort.

0:09:21Natriumchloride is een geraffineerd zout met een korrelgrootte van minder dan 1 millimeter en een vochtigheid van 2 tot 4 %. Dit maakt het bijzonder geschikt voor sneeuw- en ijsbestrijding.

0:09:41Een vorkheftruck is met pallets met balen zout in de
Titel:
NIX (Latijns voor sneeuw) ;
Beschrijving:
België
Gladheidsbestrijding in België

0:00:02Beelden van een autorit in de sneeuw worden enkele malen afgewisseld met de tekst NIX (Latijns voor sneeuw)

0:01:15Akzo Belgie N.V. Divisie KoNeZo

0:01:23Akzo Belge S.A. Division KoNeZo

0:01:32Een man en een vrouw begeven zich over een gladde stoep naar een auto.

0:01:42Een fietser heeft problemen met de gladde weg.

0:01:55Een schip duwt ijs voor zich uit.

0:02:09Vanwege de gladheid zijn auto's op elkaar gebotst.

0:02:18Een auto slipt en botst tegen een andere auto

0:02:23Een krantenartikel gaat over ongelukken door gladheid.

0:02:29Op een snelweg heeft een ongeluk plaats gevonden.

0:02:38De oude Romeinen noemden het nix; wij noemen het sneeuw.

0:03:19Een voetgangster glijdt bijna uit.

0:03:23Een auto slipt.

0:03:37Nabij het Nederlandse stadje Hengelo staan houten boortorens (vanaf nu is de film in kleur).

0:04:19Buizen worden aangevoerd met een tractor met aanhanger.

0:04:31Er wordt naar de zoutlaag geboord.

0:05:53Er ligt een grote hoeveelheid buizen klaar.

0:06:51Na het plaatsen van afsluiters en pompen blijft alleen een houten huisje bij het boorgat over.

0:07:13De pekel wordt naar de fabriek gepompt.

0:07:29In torenhoge ketels wordt het vocht in de pekel verdampt.

0:08:15Het vocht dat overblijft, wordt verwijderd in centrifuges.

0:08:28Een man regelt in zijn eentje de hele fabriek vanuit een controlekamer.

0:08:46De fabriek gezien vanaf de buitenkant.

0:08:53Een opslagloods

0:09:08Het zout wordt los in het ruim van een binnenschip gestort.

0:09:21Natriumchloride is een geraffineerd zout met een korrelgrootte van minder dan 1 millimeter en een vochtigheid van 2 tot 4 %. Dit maakt het bijzonder geschikt voor sneeuw- en ijsbestrijding.

0:09:41Een vorkheftruck is met pallets met balen zout in de
Beschrijving vervolg:
weer.

0:09:59Beelden van slippende auto's. Dit zou niet gebeurd zijn als er gestrooid was met natriumchloride.

0:10:28Door zijn vochtigheidsgraad blijft het natriumchloride aan het wegdek kleven.

0:10:29De ultrafijne korrel wordt niet door voorbij rijdende auto's weg geslingerd.

0:10:31Op een gladde weg heeft zout strooien onmiddellijk effect.

0:10:39Voor wegen die niet gestrooid worden, gebruiken automobilisten spijkerbanden. Dat maakt echter remmen gevaarlijk en is slecht voor het wegdek.

0:11:26Beelden van de gebouwen en opslagloodsen van KoNeZo.

0:12:37De strooimachines komen ook uit Nederland, namelijk van Nido in Rhenen.

0:14:21Voor de toekomst wordt gewerkt aan de Nidolectron.

0:14:35De Nidomatic heeft als krachtbron een 8 pk benzinemotor.

0:14:47De belangrijkste onderdelen zijn van roestvast staal.

0:15:05Vanuit de vrachtwagencabine wordt de strooibreedte en de strooisnelheid geregeld.

0:16:24Het Konezo wegenzout is steed gebruiksklaar, want het klontert niet.

0:17:10Een transportband die 60 ton per uur kan beladen is het meest geschikt om de zoutstrooier te vullen.

0:18:11Bij het strooien kan elke minuut te laat een mensenleven kosten. De strooibreedte van de Nidomatic is regelbaar tussen twee en veertien meter, zodat veel wegen in een rit gestrooid kunnen worden.

0:18:39De laadbak kan zes ton bevatten. Bij preventief strooien is de actieradius 50 kilometer.

0:18:59De zoutlaag ligt regelmatig verspreid over het wegdek.

0:19:29Weer beelden van slippende auto's.

0:20:29Als u denkt dat het zout de lak aantast, moet u eens kijken naar de schade aan een op een gladde, niet gestrooide weg verongelukte auto.

0:20:58Natriumchloride, het zout dat eens meer waarde had dan goud, kan uw leven redden.
Lengte in minuten:
00:21:29
Datering eind:
1975-00-00
Vervaardiger:
[Borchrave, De (studio)]R. Claeys; [Vandersichel, J.]J. Vandersichel;
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
formaat beeld: kleur en zwart/wit;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Vlaams;
Atlantisnummer:
BB02722
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9495 BB02715 EngelandEr worden proeven gedaan om vast te stellen of in geval van lekkage van vloeibaar chloor het ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
9495 BB02715 Engeland
Er worden proeven gedaan om vast te stellen of in geval van lekkage van vloeibaar chloor het ontsnappen van chloorgas kan worden voorkomen.

0:00:00

0:00:08De bedoeling van dit werk was om een methode te beproeven om de gasontwikkeling bij het weglekken van vloeibaar chloor tegen te gaan. Eerder werk heeft uitgewezen dat bijvoorbeeld het gebruik van vloeibare stikstof of vaste kooldioxide zekere beperkingen hebben. De bedoeling van het huidige onderzoek is het beproeven van brandwerend schuim.

0:00:05Op de testlocatie (heide of iets dergelijks) kon het ontsnappen van een halve ton vloeibaar chloorgas beproefd worden.

0:00:47De chloorconcentratie aan de windluwe kant werd gemeten met borrelflesjes.

0:01:04De operators droegen beschermende kleding en gasmaskers die op perslucht waren aangesloten.

0:01:12Zware regen voor de proef zorgde voor een relatieve vochtigheid van 80% en een temperatuur van 10 graden Celsius.

0:01:22Ook de windsnelheid werd gemeten.

0:01:23Het vloeibare chloor werd per auto in stalen flessen aangevoerd. Het werd met droogijs gekoeld tot - 20 graden Celsius.

0:01:41De eerste proef werd uitgevoerd in een open stalen vat met een diameter van 3 foot 6 inch, dat 3 inch diep met vloeibaar chloor werd gevuld. Gedurende het vullen ontweek veel gas.

0:02:18De hoeveelheid ontsnappend gas werd bepaald door de gewichtsverandering van het vat in een uur.

0:02:34Op 200 foot windafwaarts was de concentratie laag, maar op 50 foot was de concentratie hoog en was het nodig een gasmasker te dragen.

0:02:43Gedurende de hele test kon veilig vanaf het vat tegen de wind in worden gelopen.

0:03:02Water uit de lucht werd in het vloeibare chloor in het vat geabsorbeerd en vormde geel chloorhydraat.

0:03:06Voor de hoofdproef werd het droogijs verwijderd.

0:03:24Er werd een scherm gebruikt om direct contact van het schuim met het vloeibaar, 1973-00-00
Titel:
Control of Liquid Chlorine Spillages ;
Beschrijving:
Engeland
Er worden proeven gedaan om vast te stellen of in geval van lekkage van vloeibaar chloor het ontsnappen van chloorgas kan worden voorkomen.

0:00:00

0:00:08De bedoeling van dit werk was om een methode te beproeven om de gasontwikkeling bij het weglekken van vloeibaar chloor tegen te gaan. Eerder werk heeft uitgewezen dat bijvoorbeeld het gebruik van vloeibare stikstof of vaste kooldioxide zekere beperkingen hebben. De bedoeling van het huidige onderzoek is het beproeven van brandwerend schuim.

0:00:05Op de testlocatie (heide of iets dergelijks) kon het ontsnappen van een halve ton vloeibaar chloorgas beproefd worden.

0:00:47De chloorconcentratie aan de windluwe kant werd gemeten met borrelflesjes.

0:01:04De operators droegen beschermende kleding en gasmaskers die op perslucht waren aangesloten.

0:01:12Zware regen voor de proef zorgde voor een relatieve vochtigheid van 80% en een temperatuur van 10 graden Celsius.

0:01:22Ook de windsnelheid werd gemeten.

0:01:23Het vloeibare chloor werd per auto in stalen flessen aangevoerd. Het werd met droogijs gekoeld tot - 20 graden Celsius.

0:01:41De eerste proef werd uitgevoerd in een open stalen vat met een diameter van 3 foot 6 inch, dat 3 inch diep met vloeibaar chloor werd gevuld. Gedurende het vullen ontweek veel gas.

0:02:18De hoeveelheid ontsnappend gas werd bepaald door de gewichtsverandering van het vat in een uur.

0:02:34Op 200 foot windafwaarts was de concentratie laag, maar op 50 foot was de concentratie hoog en was het nodig een gasmasker te dragen.

0:02:43Gedurende de hele test kon veilig vanaf het vat tegen de wind in worden gelopen.

0:03:02Water uit de lucht werd in het vloeibare chloor in het vat geabsorbeerd en vormde geel chloorhydraat.

0:03:06Voor de hoofdproef werd het droogijs verwijderd.

0:03:24Er werd een scherm gebruikt om direct contact van het schuim met het vloeibaar
Beschrijving vervolg:
chloor te vermijden.

0:03:40Het schuim werd geleverd door de lokale brandweer.

0:03:50Er werd eerst een 2 inch dikke laag schuim aangebracht om te controleren of er een reactie aan het oppervlak plaats vond.

0:04:05Daarna werd de laag aangevuld tot de aanbevolen dikte van 6 inch.

0:04:10In het begin borrelde er wat chloorgas door het schuim

0:04:32Het vat werd weer regelmatig gewogen.

0:04:43Nadat het borrelen was opgehouden ontweek nog een kwart van de hoeveelheid gas die zonder schuim ontweek.

0:04:56De temperatuur van het vloeibare chloor was nu - 34 graden Celsius.

0:05:06Er hoefde nu geen beschermende kleding te worden gedragen.

0:05:39Op de tweede dag werd een groter gebruikt, gevuld met een halve ton chloor ter diepte van 3 inch.

0:05:56De kleur was oranje.

0:06:06De hoeveelheid werd bepaald door de diepte op tien plaatsen te meten.

0:06:13De relatieve vochtigheid was 70% en de temperatuur was 12 graden Celsius.

0:06:25Op 200 foot met de wind mee moest nog beschermende kleding worden gedragen vanwege de hoge concentratie.

0:06:42Door absorptie van waterdamp werd veel hydraat gevormd.

0:06:54Voor de proef werd de diepte op 3,5 inch gebracht.

0:07:06Er werd weer schuim via het scherm aangebracht.

0:07:17De aangebrachte laag schuim had een uniforme dikte van 6 inch.

0:07:42Gedurende ongeveer tien minuten vond gasontwikkeling door het schuim plaats.

0:07:47Het vloeistofniveau werd bepaald met een buis die van te voren in het vat was geplaatst.

0:07:50Onder het schuim was een stevige ijslaag gevormd. Na het breken met een liniaal herstelde de ijslaag zich snel.

0:07:58Na een kwartier ontweek er zichtbaar minder gas.

0:08:15Na 30 minuten daalde het vloeistofniveau te weinig om een nauwkeurige meting mogelijk te maken.

0:08:23Het vat kon nu zonder beschermende kleding benaderd
Lengte in minuten:
00:11:43
Datering begin:
1973-00-00
Datering eind:
1973-00-00
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB02715
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9181 BB02690 Akzo zoutchemie Ned. Versie, veiligheidsaspekten bij S.F.S.autoclaaf0:00:33Onder autoclaven verstaat men ...
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Big Beng ;
Beschrijving:
Akzo zoutchemie Ned. Versie, veiligheidsaspekten bij S.F.S.autoclaaf

0:00:33Onder autoclaven verstaat men bij Akzo Zout Chemie Research Nederland b.v. in Hengelo glazen (soms metalen) potten, waarin laboratoriumproeven worden gedaan met overdrukken tot 20 atmosfeer.
0:00:52Vanwege de veiligheid is afscherming met kunstof platen nodig. De montage en materiaalkeuze is het hoofdthema van deze film.
0:01:27Bij proef I is de autoclaaf geplaatst in een driehoekige ruimte, gevormd door een plaat gewapend PVC en twee platen polycarbonaat.
0:03:58Bij een druk van 44 atmosfeer vindt de explosie plaats. De PVC plaat is versplinterd; bij de hoeken tussen de platen zijn glassplinters naar buiten gevlogen.
0:06:10Bij proef II is de pot opzettelijk beschadigd. Er wordt nu alleen met polycarbonaat platen gewerkt, die door speciale hoekprofielen zijn verbonden.
0:08:10De pot explodeert bij 12 atmosfeer, zonder al te veel schade voor de platen.
0:08:35Proef III is hetzelfde als proef II, maar dan met een onbeschadigde glazen pot.
0:09:14De explosie vindt nu plaats bij 32 atmosfeer. Er is nagenoeg geen schade aan de platen
0:10:31De conclusie is dat het voorlopig de vraag zal blijven of deze potten magazijn-voorraad blijven of niet.
Lengte in minuten:
00:11:10
Datering eind:
1970-00-00
Adres:
Hengelo, [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Jakobs, Robert (assistentie)][Kikkert, Ge (realisatie)]
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, electromagnetisch;
gesproken taal: Nederlands;
formaat geluid: mono;
formaat beeld: zwart/wit;
Atlantisnummer:
BB02690
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4363 BB05736 De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.0:00:00Logo: ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4363 BB05736 De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.

0:00:00Logo: NLF

0:00:05Beelden van mensen achter radarschermen, varende zeeschepen en KLM helikopters wisselen elkaar snel af.

0:00:46Bij deze beelden wordt gezegd dat de film gaat over VBS, het Verkeers Begeleidings Systeem voor het Waterweggebied en de Rotterdamse Haven. Sinds 1956 beschikt men over een walradarketen. In 1986 zal dit zijn uitgegroeid tot een uniek systeem waarmee zowel de binnen- als de zeescheepvaart veilig geregeld kunnen worden.

0:01:09Zicht-, wind- en waterstandmeters, radiopeilers, TV camera's, 26 radarstations en een omvangrijk computersysteem zullen het scheepvaartverkeer nog omvangrijker en veiliger maken.

0:01:34Tegen een achtergrond van een sterk geschematiseerde kaart van de Rotterdamse Haven verschijnt de titel:

ROTTERDAM WEL ZEKER.

Scheepvaartbegeleiding in praktijk.

ROTTERDAM FOR SURE

vessel traffic management in practice

0:01:49Als voorbeeld van de huidige situatie wordt genomen het binnenbrengen van de mammoettanker Al Faiha met ruwe olie uit Koeweit met bestemming Europoort. De tanker wordt vanuit een helikopter in beeld gebracht.

0:02:20Een man in een commandopost waarschuwt alle schepen voor helikoptervluchten bij de Al Faiha.

0:02:34Vanuit een boven het schip hangende KLM helikopter laten twee loodsen zich langs een kabel zakken op het schip, dat 35 mijl (circa 60 kilometer) uit de kust vaart.

0:03:51De twee loodsen arriveren op de brug van het schip. Het 21 meter diep stekende schip moet door de uitgebaggerde Eurogeul naar binnen worden gebracht.

0:04:21De loodsen hebben een "brown box" bij zich. Dat is een radio-ontvanger, die wordt aangesloten op het DECCA navigatiesysteem van het schip (het DECCA systeem is ontwikkel door de Britse firma DECCA en was van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 2000 in gebruik. Het midden van de, 1984-00-00
Titel:
Rotterdam ''Wel Zeker'' scheepsvaartbegeleiding in praktijk ;
Beschrijving:
De film behandelt het nieuwe Verkeers Begeleidings Systeem van de Rotterdamse Haven.

0:00:00Logo: NLF

0:00:05Beelden van mensen achter radarschermen, varende zeeschepen en KLM helikopters wisselen elkaar snel af.

0:00:46Bij deze beelden wordt gezegd dat de film gaat over VBS, het Verkeers Begeleidings Systeem voor het Waterweggebied en de Rotterdamse Haven. Sinds 1956 beschikt men over een walradarketen. In 1986 zal dit zijn uitgegroeid tot een uniek systeem waarmee zowel de binnen- als de zeescheepvaart veilig geregeld kunnen worden.

0:01:09Zicht-, wind- en waterstandmeters, radiopeilers, TV camera's, 26 radarstations en een omvangrijk computersysteem zullen het scheepvaartverkeer nog omvangrijker en veiliger maken.

0:01:34Tegen een achtergrond van een sterk geschematiseerde kaart van de Rotterdamse Haven verschijnt de titel:

ROTTERDAM WEL ZEKER.

Scheepvaartbegeleiding in praktijk.

ROTTERDAM FOR SURE

vessel traffic management in practice

0:01:49Als voorbeeld van de huidige situatie wordt genomen het binnenbrengen van de mammoettanker Al Faiha met ruwe olie uit Koeweit met bestemming Europoort. De tanker wordt vanuit een helikopter in beeld gebracht.

0:02:20Een man in een commandopost waarschuwt alle schepen voor helikoptervluchten bij de Al Faiha.

0:02:34Vanuit een boven het schip hangende KLM helikopter laten twee loodsen zich langs een kabel zakken op het schip, dat 35 mijl (circa 60 kilometer) uit de kust vaart.

0:03:51De twee loodsen arriveren op de brug van het schip. Het 21 meter diep stekende schip moet door de uitgebaggerde Eurogeul naar binnen worden gebracht.

0:04:21De loodsen hebben een "brown box" bij zich. Dat is een radio-ontvanger, die wordt aangesloten op het DECCA navigatiesysteem van het schip (het DECCA systeem is ontwikkel door de Britse firma DECCA en was van het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 2000 in gebruik. Het midden van de
Beschrijving vervolg:
vaargeul kan nu nauwkeurig worden bepaald en gevolgd.

0:04:53De loodsen geven de passage van boeien -die de vaargeul markeren- aan de wal door.

0:05:15Dat gebeurt aan een post in Hoek van Holland.

0:05:42Een loods geeft de gewenste koers aan de roerganger door.

0:06:15De andere loods informeert bij de centrale post of er andere schepen naar de Europoort varen. Dat blijkt niet het geval.

0:06:28Er wordt weer een koerscorrectie door een loods aan de roerganger doorgegeven.

0:06:51De olietanker loopt precies in de lijn van vuurtorens de havenhoofden binnen.

0:07:04Een loods heeft contact met één van een viertal sleepboten, de Dordtse Bank.

0:07:17De sleepboten maken vast.

0:07:38Bij luchtopnames van de mond van de Nieuwe Waterweg wordt gezegd dat Rotterdam het voordeel heeft van een open verbinding met zee.

0:07:45Bij beelden van een radartoren wordt gezegd dat radar vooral van belang is bij slecht zicht en duisternis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd voor het eerst effectief gebruik gemaakt van radar en Rotterdam had al in 1956 een radarhavensysteem.

0:08:06De regionale centrale Hoek van Holland is verbonden met 7 radarposten, op het lichteiland Goeree, in de Europoort en langs de Nieuwe Waterweg.

0:08:22De regionale centrale Europoort en de nevenpost Hartel zijn met 9 radars verbonden, waarvan 1 op de post Hartel.

0:08:33De regionale centrale Stad heeft als nevenpost Maasboulevard en is verbonden met 12 radarposten.

0:08:42De beide nevenposten Hartel en Maasboulevard zijn er in eerste instantie voor om de riviervaart op te vangen.

0:08:54Het VBS zal dus bestaan uit 1 hoofdpost voor de coördinatie, drie regionale verkeerscentrales en twee nevenposten voor het directe contact met de scheepvaart. De gegevens komen van 26 radarposten en de andere beschikbare sensoren.

0:09:18Alle gegevens komen samen in het Havencoördinatiecentrum. Er
Lengte in minuten:
00:27:00
Datering begin:
1984-00-00
Datering eind:
1984-00-00
Adres:
Rotterdam (ZH), [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Eerhart, Joop (camera)](Joop) J. Eerhart; [Elliot, Ian (stem)](Ian) I. Elliot; (Hans) Engelman; [Korver, Pim (camera en regie)](Frank) F. Moll; [Ridder, Hans de (geluid)](Hans) H. de Ridder; (Jan) de Ruiter; (Jonne) Severijn; [Thomas, Edward (montage)](Edward) Thomas; (Stephan ) Warnas;
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
gesproken taal: Nederlands;
titels: Nederlands;
geluid, optisch;
titels: Engels;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
Atlantisnummer:
BB05736
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4342 BB05715 Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te ...
 
 
Erfgoedstuk
Film
4342 BB05715 Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

0:00:00Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

0:00:13Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

0:00:22Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

0:01:24Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

0:01:45Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

0:02:11Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

0:02:22Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

0:02:43Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

0:03:02Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

0:03:16De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in een, 1981-02-23
Titel:
Overview ASDE ;
Beschrijving:
Deze documentaire film behandelt een radarsysteem om vliegtuigen bij het taxiën op een vliegveld te volgen.

0:00:00Tegen de achtergrond van een landend vliegtuig verschijnt de tekst "Overview"

0:00:13Een verkeersleider in de verkeerstoren heeft contact met het vliegtuig.

0:00:22Terwijl het vliegtuig uitrolt, zegt de commentator dat er zojuist een Boeing 747 van de KLM op Schiphol is geland. Tot de volgende vlucht is het echter gewoon een wegvoertuig. Elke dag gaat het om honderden vliegtuigen. Het is belangrijk dat dit verkeer veilig geleid wordt door de grondverkeersleider. De piloot is chauffeur geworden van een voertuig met een zeer beperkt zicht.

0:01:24Amsterdam is - net als verscheidene andere vliegvelden - een nachtmerrie geworden voor de verkeersleider, die in alle hoeken van het vliegveld probeert te kijken. Gebouwen en dergelijke hebben het zicht bijna onaanvaardbaar beperkt.

0:01:45Het is duidelijk dat er overzicht nodig is. Hierin wordt voorzien door grondradar en wel bij Airport Surface Detection Equipent, de ASDE van Signaal.

0:02:11Onlangs heeft Schiphol de opdracht gegeven voor een nieuw ASDE systeem, dat door Signaal ontworpen en gefabriceerd is, in nauwe samenwerking met de Rijksluchtvaartdienst.

0:02:22Als voorbeeld wordt een daglicht beeldscherm vertoond, met in hoge resolutie een plattegrond van het vliegveld van 6,4 bij 6,4 kilometer, met alle start- en landingsbanen, rolbanen en vliegtuigen.

0:02:43Met een knop kan worden gekozen of de gebouwen, vliegtuigen en dergelijke in wit verschijnen op een zwarte achtergrond of in zwart op een witte achtergrond.

0:03:02Helderheid en contrast zijn zodanig dat de grondverkeersleider het scherm makkelijk kan zien bij het hoge belichtingsniveau in de verkeerstoren.

0:03:16De uitstekende prestaties van het systeem - zelfs bij hevige regen -zijn geoptimaliseerd door het gebruik van onder andere een K-U-band radar, die in een
Beschrijving vervolg:
bolvormige constructie op de verkeerstoren is ondergebracht.

0:03:33De hoge resolutie wordt bereikt door de combinatie van een smalle bandbreedte met een korte pulsduur.

0:03:40De analoge gegevens gaan naar de "digital scan converter" met een vaste stof geheugen van 4 Mb, Hier worden de gegevens met hoge snelheid van analoog in digitaal omgezet. De plattegrond komt van een ingebouwde cassetterecorder. Omdat de gegevens nu volledig digitaal zijn, is de stabiliteit en nauwkeurigheid van het beeld zeer hoog.

0:04:09Het flikkervrije beeld op het TV scherm wordt 55 maal per seconde ververst.

0:04:19Samen met het beeldformaat van 900 bij 900 pixels resulteert dit in hoge helderheid, hoge resolutie en scherp contrast.

0:04:30De digitale techniek heeft Signaal in staat gesteld een flexibel systeem te ontwikkelen. Als voorbeeld worden niet van belang zijnde gebieden uit het beeld verwijderd.

0:05:00De grondverkeersleider kan kiezen tussen een overzicht of vijf gebieden van 3,2 bij 3,2 kilometer.

0:05:18Al deze beelden kunnen naar keuze in wit tegen een zwarte achtergrond of in zwart tegen een witte achtergrond getoond worden.

0:05:26Het beeld wordt ingesteld met een testbeeld, zoals (toen) op de televisie gebruikelijk.

0:05:34Voor instructie kan het beeld met een druk op een knop worden stil gezet.

0:05:45Zelfs bij goed weer is de ASDE nuttig en wel om de verkeersleiding optimaal gebruik te laten maken van de banen.

0:06:12Met de ASDE van Signaal kan de grondverkeersleider ook overschakelen naar de naderingsradar, om actuele informatie te krijgen over landende en vertrekkende vliegtuigen.

0:06:31Een trekker met een Boeing 747 moet een landingsbaan oversteken. De chauffeur vraagt toestemming aan de grondverkeersleider, die zijn ASDE scherm raadpleegt. Nadat hij er zich van overtuigd heeft dat dit veilig is, zet hij het licht op groen en kan het vliegtuig zijn weg
Lengte in minuten:
00:08:58
Datering begin:
1981-02-23
Datering eind:
1981-02-23
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
geluid, optisch;
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: mono;
gesproken taal: Engels;
Atlantisnummer:
BB05715
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4199 BB03302 Een reportage, in opdracht van de provincie Overijssel, rond de demping van de teerput bij Vasse in de ...
 
 
Erfgoedstuk
Titel:
Demping van de teerput Vasse 1975 ;
Beschrijving:
Een reportage, in opdracht van de provincie Overijssel, rond de demping van de teerput bij Vasse in de gemeente Tubbergen, met beelden van o.a. het graven m.b.v. graafmachines van grote gaten, waar de teermassa naar toe wordt geleid, en het vervolgens afdekken van de gaten met het eerder afgegraven zand.
Lengte in minuten:
00:16:06
Datering begin:
1975-00-00
Datering eind:
1975-00-00
Adres:
Vasse, [geen straatnaam]
Materiaal:
16 mm;
rolfilm;
Materiaal opmerkingen:
formaat beeld: kleur;
formaat geluid: stom;
Atlantisnummer:
BB03302
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
3828 AF004165 Affiche met de slogan Jij de melding wij de actie. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te ...
 
 
Geen afbeelding
Affiche
3828 AF004165 Affiche met de slogan Jij de melding wij de actie. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Titel:
Jij de melding wij de actie;
Beschrijving:
Affiche met de slogan Jij de melding wij de actie. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Formaat:
breedte 30 centimeters x hoogte 42 centimeters
Materiaal opmerkingen:
foto;
Atlantisnummer:
AF004165
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
3827 AF004164 Affiche met de slogan Als je neus bloedt, hoef je niet te doen alsof er niets aan de hand is. Het affiche ...
 
 
Geen afbeelding
Affiche
3827 AF004164 Affiche met de slogan Als je neus bloedt, hoef je niet te doen alsof er niets aan de hand is. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Titel:
Als je neus bloedt, hoef je niet te doen alsof er niets aan de hand is;
Beschrijving:
Affiche met de slogan Als je neus bloedt, hoef je niet te doen alsof er niets aan de hand is. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Formaat:
breedte 30 centimeters x hoogte 42 centimeters
Materiaal opmerkingen:
foto;
Atlantisnummer:
AF004164
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
3826 AF004163 Affiche met de slogan Als je handen te los zitten, zetten wij ze zo wat vaster. Het affiche was bedoeld ...
 
 
Geen afbeelding
Affiche
3826 AF004163 Affiche met de slogan Als je handen te los zitten, zetten wij ze zo wat vaster. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Titel:
Als je handen te los zitten, zetten wij ze zo wat vaster;
Beschrijving:
Affiche met de slogan Als je handen te los zitten, zetten wij ze zo wat vaster. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Formaat:
breedte 30 centimeters x hoogte 42 centimeters
Materiaal opmerkingen:
foto;
Atlantisnummer:
AF004163
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
3825 AF004162 Affiche met de slogan Wie de andere kant op kijkt, verliest zijn gezicht. Het affiche was bedoeld om de ...
 
 
Geen afbeelding
Affiche
3825 AF004162 Affiche met de slogan Wie de andere kant op kijkt, verliest zijn gezicht. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Titel:
Wie de andere kant op kijkt, verliest zijn gezicht;
Beschrijving:
Affiche met de slogan Wie de andere kant op kijkt, verliest zijn gezicht. Het affiche was bedoeld om de veiligheid op straat te bevorderen. Het kwam voort uit een project voor een veilige binnenstad georganiseerd door de gemeente Zwolle, politie, justitie en horeca. Het telefoonnummer 255255 stond eveneens vermeld. Jaar: onbekend.
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Formaat:
breedte 30 centimeters x hoogte 42 centimeters
Materiaal opmerkingen:
foto;
Atlantisnummer:
AF004162
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
20063 FDHEEMAF3511097 Brandblusapparaat bevestigd aan de muur van het oliemagazijn, 1935-11-01
 
 
Erfgoedstuk
Foto
20063 FDHEEMAF3511097 Brandblusapparaat bevestigd aan de muur van het oliemagazijn, 1935-11-01
Beschrijving:
Brandblusapparaat bevestigd aan de muur van het oliemagazijn
Datering begin:
1935-11-01
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF3511097
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
19516 FDHEEMAF3511076 Overzicht nieuwe oliemagazijn, 1935-11-01
 
 
Erfgoedstuk
Foto
19516 FDHEEMAF3511076 Overzicht nieuwe oliemagazijn, 1935-11-01
Beschrijving:
Overzicht nieuwe oliemagazijn
Datering begin:
1935-11-01
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF3511076
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
18463 FDHEEMAF057798 Treinverwarmingsveiligheid (600 Ampère; 1500 Volt) met weggenomen vonkkast, bestemd voor ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
18463 FDHEEMAF057798 Treinverwarmingsveiligheid (600 Ampère; 1500 Volt) met weggenomen vonkkast, bestemd voor elektrische locomotieven van de serie 1200 van de Nederlandse Spoorwegen. Eén per loc. Het gewicht is circa 25 kg, 1950-08-18
Beschrijving:
Treinverwarmingsveiligheid (600 Ampère; 1500 Volt) met weggenomen vonkkast, bestemd voor elektrische locomotieven van de serie 1200 van de Nederlandse Spoorwegen. Eén per loc. Het gewicht is circa 25 kg
Datering begin:
1950-08-18
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF057798
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
12383 FDHEEMAF002349 Collectie gietstalen huisaansluitkasten op ingelijst bord, 1922-07-01
 
 
Erfgoedstuk
Foto
12383 FDHEEMAF002349 Collectie gietstalen huisaansluitkasten op ingelijst bord, 1922-07-01
Beschrijving:
Collectie gietstalen huisaansluitkasten op ingelijst bord
Datering begin:
1922-07-01
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF002349
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
11308 FDHEEMAF020683 Gesloten mesveiligheid (350 Ampère, 500 Volt), 1930-04-22
 
 
Erfgoedstuk
Foto
11308 FDHEEMAF020683 Gesloten mesveiligheid (350 Ampère, 500 Volt), 1930-04-22
Beschrijving:
Gesloten mesveiligheid (350 Ampère, 500 Volt)
Datering begin:
1930-04-22
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF020683
Trefwoorden:
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
10946 FDHEEMAF020671 Beschermkap aan een draaibank op de afdeling ACM, 1930-03-06
 
 
Erfgoedstuk
Foto
10946 FDHEEMAF020671 Beschermkap aan een draaibank op de afdeling ACM, 1930-03-06
Beschrijving:
Beschermkap aan een draaibank op de afdeling ACM
Datering begin:
1930-03-06
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF020671
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
10026 FDHEEMAF002155 Geopende sectiekast voor buitenopstelling met acht afgaande driefase groepen en negen ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
10026 FDHEEMAF002155 Geopende sectiekast voor buitenopstelling met acht afgaande driefase groepen en negen schroefveiligheden voor openbare verlichting, 1921-12-01
Beschrijving:
Geopende sectiekast voor buitenopstelling met acht afgaande driefase groepen en negen schroefveiligheden voor openbare verlichting
Datering begin:
1921-12-01
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF002155
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
10013 FDHEEMAF002142 Vlamboog tijdens beproeven open buispatroon, 1921-12-01
 
 
Erfgoedstuk
Foto
10013 FDHEEMAF002142 Vlamboog tijdens beproeven open buispatroon, 1921-12-01
Beschrijving:
Vlamboog tijdens beproeven open buispatroon
Datering begin:
1921-12-01
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF002142
Trefwoorden:
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9943 FDHEEMAF000983 Plaatstalen veilighedenkasten met ingebouwde marmeren plaat waarop buisveiligheden in het voedende ...
 
 
Erfgoedstuk
Foto
9943 FDHEEMAF000983 Plaatstalen veilighedenkasten met ingebouwde marmeren plaat waarop buisveiligheden in het voedende veld en schroefveiligheden in de afgaande groepen, 1919-12-01
Beschrijving:
Plaatstalen veilighedenkasten met ingebouwde marmeren plaat waarop buisveiligheden in het voedende veld en schroefveiligheden in de afgaande groepen
Datering begin:
1919-12-01
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF000983
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9092 FDHEEMAF000359 Twee gietstalen huisaansluitkasten met vier open buisveiligheden, 1913-05-29
 
 
Erfgoedstuk
Foto
9092 FDHEEMAF000359 Twee gietstalen huisaansluitkasten met vier open buisveiligheden, 1913-05-29
Beschrijving:
Twee gietstalen huisaansluitkasten met vier open buisveiligheden
Datering begin:
1913-05-29
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF000359
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
9091 FDHEEMAF000358 Twee gietstalen huisaansluitkasten met vier open buisveiligheden, 1913-05-29
 
 
Erfgoedstuk
Foto
9091 FDHEEMAF000358 Twee gietstalen huisaansluitkasten met vier open buisveiligheden, 1913-05-29
Beschrijving:
Twee gietstalen huisaansluitkasten met vier open buisveiligheden
Datering begin:
1913-05-29
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Atlantisnummer:
FDHEEMAF000358
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
8852 FDHEEMAF003234 Interieur van de locomotief voor de spoorwegen op Java. Zicht op hoofdzekeringskast, 1925-04-18
 
 
Erfgoedstuk
Foto
8852 FDHEEMAF003234 Interieur van de locomotief voor de spoorwegen op Java. Zicht op hoofdzekeringskast, 1925-04-18
Beschrijving:
Interieur van de locomotief voor de spoorwegen op Java. Zicht op hoofdzekeringskast
Datering begin:
1925-04-18
Opmerking:
HEEMAF Hengelo
Zie ook: FDHEEMAF003206; 003214 t/m 3249; 020059 t/m 20066; 020143; 020164; 020248 t/m 020254; 020289; 020306 t/m 20314; 020320 t/m 20332; 020355; 020356; 020360; 020373; 020374; 030731; 030770; 030812; 030825 t/m 30829; 030855; 030862; 030863; 030866 t/m 030868; 030886; 030888 t/m 30890; 030896 t/m 30899; 030917 t/m 30919; 030922 t/m 30924; 030928; 031365 en F 160 t/m F 164.
Atlantisnummer:
FDHEEMAF003234
Trefwoorden:
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS