Duik in het Overijssel van toen! Via onderstaande zoekbalk kunt u direct door onze collecties zoeken, dit kan bijvoorbeeld op trefwoord, toegangscode, locatie, periode of gebruik de filteropties. Wilt u eerst meer uitleg over hoe het zoeken in de archieven en collecties werkt? Bekijk dan de pagina archiefonderzoek, bouwdossiers of beeld en geluid.

Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel
Beeldbank Overijssel ( Historisch Centrum Overijssel (HCO) )
>
Zoektermen
 

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

Zoektermen: trefwoord:Katerveer
beacon
166 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
3075 PBKR5215 Scheepstype: Tjalk HagenaarLiggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3075 PBKR5215 Scheepstype: Tjalk Hagenaar
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910., 1910-00-00
Titel:
Sluizen a/h Groote Veer bij ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Scheepstype: Tjalk Hagenaar
Liggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910.
Datering begin:
1910-00-00
Datering eind:
1910-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
H.A.J. van Oers; [Tulp, De (Haarlem)]De Tulp
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR5215
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
3073 PBKR5213 Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
3073 PBKR5213 Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908., 1908-00-00
Titel:
ZWOLLE, - Sluis Katerveer. ;
Beschrijving:
Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.
Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908.
Datering begin:
1908-00-00
Datering eind:
1908-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
[Bergmann, firma W., (Diezerstraat F6, Zwolle)]W. Bergmann; Fa. W. Bergmann
Opmerking:
Zwolle, 21 juli 1908 / Utrecht, 21 juli 1908
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Atlantisnummer:
PBKR5213
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
3063 PBKR5203 Scheepstype: Beurtschepen .Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3063 PBKR5203 Scheepstype: "Beurtschepen".
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930., 1930-00-00
Titel:
Sluizen Katerveer bij Zwolle
Beschrijving:
Scheepstype: "Beurtschepen".
Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930.
Datering begin:
1930-00-00
Datering eind:
1930-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR5203
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2168 PBKR4488 Koninklijk bezoek, 27 mei 1921. Aankomst van de Katerveerpont met staande voorop de Koninklijke gasten ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
2168 PBKR4488 Koninklijk bezoek, 27 mei 1921. Aankomst van de Katerveerpont met staande voorop de Koninklijke gasten koningin Wilhelmina, prins Hendrik, prinses Juliana en hun automobiel, voor hun bezoek aan Zwolle. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Beschrijving:
Koninklijk bezoek, 27 mei 1921. Aankomst van de Katerveerpont met staande voorop de Koninklijke gasten koningin Wilhelmina, prins Hendrik, prinses Juliana en hun automobiel, voor hun bezoek aan Zwolle. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921.
Datering begin:
1921-05-27
Datering eind:
1921-05-27
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Eelsingh (1866-1949), Jan Anthonie](Jan Anthonie) J.A. Eelsingh;
Uitgever:
[Eelsingh, J.A.]J.A. Eelsingh;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4488
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2166 PBKR4486 Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst bij het Katerveer, 27 mei 1921. Links op haar rug ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
2166 PBKR4486 Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst bij het Katerveer, 27 mei 1921. Links op haar rug gezien Prinses Juliana met haar moeder Koningin Wilhelmina na hun aankomst met de Katerveerpont. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Beschrijving:
Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst bij het Katerveer, 27 mei 1921. Links op haar rug gezien Prinses Juliana met haar moeder Koningin Wilhelmina na hun aankomst met de Katerveerpont. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921.
Datering begin:
1921-05-27
Datering eind:
1921-05-27
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Eelsingh (1866-1949), Jan Anthonie](Jan Anthonie) J.A. Eelsingh; [Koningin Wilhelmina (1880-1962)]Prinses Juliana ;
Uitgever:
[Eelsingh, J.A.]J.A. Eelsingh;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4486
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2165 PBKR4485 Koninklijk bezoek, 28 mei 1921. Aankomst met de Katerveerpont van Prinses Juliana in gezelschap van haar ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
2165 PBKR4485 Koninklijk bezoek, 28 mei 1921. Aankomst met de Katerveerpont van Prinses Juliana in gezelschap van haar ouders Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik op de tweede dag van het Koninklijk bezoek. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-28
Beschrijving:
Koninklijk bezoek, 28 mei 1921. Aankomst met de Katerveerpont van Prinses Juliana in gezelschap van haar ouders Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik op de tweede dag van het Koninklijk bezoek. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921.
Datering begin:
1921-05-28
Datering eind:
1921-05-28
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Koningin Wilhelmina (1880-1962)][ (1909-2004)]Prinses Juliana ; [Ziegler, Franz (1893-1939)](Franz) F. Ziegler;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4485
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2160 PBKR4480 Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst van Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Prinses ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
2160 PBKR4480 Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst van Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Prinses Juliana bij het Katerveer, 27 mei 1921. Zij worden verwelkomd door de burgemeester van Zwollerkerspel U. P. Cavaljé. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921., 1921-05-27
Beschrijving:
Koninklijk Bezoek Zwolle 27-30 mei 1921. Aankomst van Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Prinses Juliana bij het Katerveer, 27 mei 1921. Zij worden verwelkomd door de burgemeester van Zwollerkerspel U. P. Cavaljé. Voor literatuur zie ook: Zwolse Courant, 25 t/m 30 mei 1921.
Datering begin:
1921-05-27
Datering eind:
1921-05-27
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Vervaardiger:
U.P. Cavaljé; [Eelsingh (1866-1949), Jan Anthonie](Jan Anthonie) J.A. Eelsingh; [Koningin Juliana (1909-2004)][Koningin Wilhelmina (1880-1962)]
Uitgever:
[Eelsingh, J.A.]J.A. Eelsingh;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4480
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2132 PBKR3914 Veerallee (nu Oude Veerweg) met wegwijzer, 500 meter tot het Katerveer aangevend. Geen tramrails te zien, ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
2132 PBKR3914 Veerallee (nu Oude Veerweg) met wegwijzer, 500 meter tot het Katerveer aangevend. Geen tramrails te zien, wel twee rijwielpaden achter de bomen. Links tussen de bomen door de Willemsvaart., 1920-00-00
Titel:
Zwolle Veerallee ;
Beschrijving:
Veerallee (nu Oude Veerweg) met wegwijzer, 500 meter tot het Katerveer aangevend. Geen tramrails te zien, wel twee rijwielpaden achter de bomen. Links tussen de bomen door de Willemsvaart.
Datering begin:
1920-00-00
Datering eind:
1920-00-00
Adres:
Zwolle, Veerallee
Zwolle, Oude Veerweg
Uitgever:
Nauta;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Atlantisnummer:
PBKR3914
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
1958 PBKR4454 Aankomst van P. Kruger, president van Zuid Afrikaanse Republiek aan het Katerveer op woensdag 3 juli 1901 ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
1958 PBKR4454 Aankomst van P. Kruger, president van Zuid Afrikaanse Republiek aan het Katerveer op woensdag 3 juli 1901 komende met de stoomboot "de Bolsward" van de Holland-Friesland lijn van Kampen. Bezoek aan Zwolle., 1901-07-03
Titel:
Aankomst van President Kruger aan 't Katerveer bij Zwolle op 3 Juli 1901; No. 715
Beschrijving:
Aankomst van P. Kruger, president van Zuid Afrikaanse Republiek aan het Katerveer op woensdag 3 juli 1901 komende met de stoomboot "de Bolsward" van de Holland-Friesland lijn van Kampen. Bezoek aan Zwolle.
Datering begin:
1901-07-03
Datering eind:
1901-07-03
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Vervaardiger:
[Eelsingh (1866-1949), Jan Anthonie](Jan Anthonie) J.A. Eelsingh;
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4454
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
1571 PBKR4965 Links Van Nahuysplein met fontein en Sassenpoort, rechtsboven Willemsvaart met Spoolderbergbrug, ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
1571 PBKR4965 Links Van Nahuysplein met fontein en Sassenpoort, rechtsboven Willemsvaart met Spoolderbergbrug, rechtsonder Nieuwe Havenbrug met Eekwal, ca. 1955., 1955-00-00
Titel:
Groeten uit Zwolle. ;
Beschrijving:
Links Van Nahuysplein met fontein en Sassenpoort, rechtsboven Willemsvaart met Spoolderbergbrug, rechtsonder Nieuwe Havenbrug met Eekwal, ca. 1955.
Datering begin:
1955-00-00
Datering eind:
1955-00-00
Adres:
Zwolle, Van Nahuysplein
Zwolle, Spoolderbergweg
Zwolle, Eekwal
Uitgever:
[Leer's Fotodrukindustrie, Van (Amsterdam)]
Opmerking:
Zwolle, 19 [...] 1956.
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4965
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
1183 PBKR5474 Katerveerdijk met Katerveer, veerboot over de IJssel, 1925 (onderdeel van leporello?), 1925-00-00
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
1183 PBKR5474 Katerveerdijk met Katerveer, veerboot over de IJssel, 1925 (onderdeel van leporello?), 1925-00-00
Titel:
Katerveer bij Zwolle ;
Beschrijving:
Katerveerdijk met Katerveer, veerboot over de IJssel, 1925 (onderdeel van leporello?)
Datering begin:
1925-00-00
Datering eind:
1925-00-00
Adres:
Zwolle, Katerveerdijk
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Atlantisnummer:
PBKR5474
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
1170 PBKR5461 Schmuckkarte Jugendstil Katerveer veerboot over de IJssel, bij de Katerveerdijk, 1900., 1900-00-00
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
1170 PBKR5461 Schmuckkarte Jugendstil Katerveer veerboot over de IJssel, bij de Katerveerdijk, 1900., 1900-00-00
Titel:
Katerveer - Zwolle; No. 112
Beschrijving:
Schmuckkarte Jugendstil Katerveer veerboot over de IJssel, bij de Katerveerdijk, 1900.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1900-00-00
Adres:
Zwolle, Katerveerdijk
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 9 centimeters x hoogte 14 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
kleur;
Atlantisnummer:
PBKR5461
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
1089 PBKR4298 IJsselbrug gezien van de Gelderse / Hattemse kant, 1966. Rechts is het woonzorgcentrum (doopsgezind ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
1089 PBKR4298 IJsselbrug gezien van de Gelderse / Hattemse kant, 1966. Rechts is het woonzorgcentrum (doopsgezind bejaardentehuis) De Venus Spoolderbergweg 19 te zien, dat op 16 december 1965 door de laatste burgemeester van Zwollerkerspel mr. W. J. E. Crommelin werd geopend., 1966-00-00
Titel:
Zwolle, IJssel met IJsselbrug ;
Beschrijving:
IJsselbrug gezien van de Gelderse / Hattemse kant, 1966. Rechts is het woonzorgcentrum (doopsgezind bejaardentehuis) De Venus Spoolderbergweg 19 te zien, dat op 16 december 1965 door de laatste burgemeester van Zwollerkerspel mr. W. J. E. Crommelin werd geopend.
Datering begin:
1966-00-00
Datering eind:
1966-00-00
Adres:
Zwolle, Spoolderbergweg 19
Uitgever:
[Leer's Fotodrukindustrie, Van (Amsterdam)]
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4298
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
430 PBKR4193 Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
430 PBKR4193 Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214), 1903-00-00
Titel:
Willemsvaart. Zwolle ;
Beschrijving:
Willemsvaart en Katerveersluizen naar het zuiden gezien. Een aantal binnenvaartschepen (turf) schepen ligt afgemeerd in de vaarweg, een lichter of punter wordt door het kanaal geboomd. Alle ophaalbruggen zijn neergelaten. Rechts de Oude Veerweg met bolknop dukdalven. Links het dak van het Katerveerhuis boven de loofbomen uitstekend.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen. (Zwolle, mijn stad, dl 9, p. 214)
Datering begin:
1903-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
[Nuss & Co, Jos](Jos) J. Nuss & Co
Opmerking:
Zwolle, 21 november 1903
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4193
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
429 PBKR4192 Katerveersluizen met Willemsvaart naar het noorden gezien. Links de Oude Veerweg, rechts een aantal ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
429 PBKR4192 Katerveersluizen met Willemsvaart naar het noorden gezien. Links de Oude Veerweg, rechts een aantal turfschepen afgemeerd in de (waarschijnlijk niet meer in gebruik zijnde) invaar naar de oude (kleine) sluis., 1910-00-00
Titel:
Willemsvaart Zwolle; No. 4402
Beschrijving:
Katerveersluizen met Willemsvaart naar het noorden gezien. Links de Oude Veerweg, rechts een aantal turfschepen afgemeerd in de (waarschijnlijk niet meer in gebruik zijnde) invaar naar de oude (kleine) sluis.
Datering begin:
1910-00-00
Datering eind:
1910-00-00
Adres:
Zwolle, Willemsvaart
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4192
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
426 PBKR4189 Nieuwe (links, dubbele ophaalbrug die open staat) en oude (rechts) Katerveersluis aan het einde van de ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
426 PBKR4189 Nieuwe (links, dubbele ophaalbrug die open staat) en oude (rechts) Katerveersluis aan het einde van de Willemsvaart. De nieuwe sluis ligt vol met stoomvrachtschepen met allerlei goederen aan dek. Rechts in de achtergrond de bomen van het Engelse werk.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1935-00-00
Titel:
Sluizen "Katerveer" bij Zwolle; No. 16
Beschrijving:
Nieuwe (links, dubbele ophaalbrug die open staat) en oude (rechts) Katerveersluis aan het einde van de Willemsvaart. De nieuwe sluis ligt vol met stoomvrachtschepen met allerlei goederen aan dek. Rechts in de achtergrond de bomen van het Engelse werk.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-Ijsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen.
Datering begin:
1935-00-00
Datering eind:
1935-00-00
Adres:
Zwolle, Willemsvaart
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
La Rivière en Voorhoeve; [Rivière en Voorhoeve, La]La Rivière en Voorhoeve
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4189
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
424 PBKR4187 De opengedraaide Thijssenbrug wordt door een binnenvrachtschip met zeil gepasseerd, ca. 1924. Man met ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
424 PBKR4187 De opengedraaide Thijssenbrug wordt door een binnenvrachtschip met zeil gepasseerd, ca. 1924. Man met handkar wacht zittend op de brugleuning links. Het bovenste bordje aan de rechterzijde vermeldt Zwolle, het onderste waarschijnlijk de afstand., 1924-00-00
Titel:
Willemsvaart Zwolle ;
Beschrijving:
De opengedraaide Thijssenbrug wordt door een binnenvrachtschip met zeil gepasseerd, ca. 1924. Man met handkar wacht zittend op de brugleuning links. Het bovenste bordje aan de rechterzijde vermeldt Zwolle, het onderste waarschijnlijk de afstand.
Datering begin:
1924-00-00
Datering eind:
1924-00-00
Adres:
Zwolle, Willemsvaart
Zwolle, Oude Veerweg
Opmerking:
Zwolle, 15 augustus 1924
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Atlantisnummer:
PBKR4187
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
241 PBKR4184 Thijssenbrug over de Willemsvaart, rechts de Oude Veerweg, gezien bij laag water , ca. 1920-1930. De ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
241 PBKR4184 Thijssenbrug over de Willemsvaart, rechts de Oude Veerweg, gezien bij laag water , ca. 1920-1930. De centrale steun van de draaibrug is hier duidelijk te zien, 1920-00-00
Titel:
Zwolle, Willemsvaart ;
Beschrijving:
Thijssenbrug over de Willemsvaart, rechts de Oude Veerweg, gezien bij laag water , ca. 1920-1930. De centrale steun van de draaibrug is hier duidelijk te zien
Datering begin:
1920-00-00
Datering eind:
1930-00-00
Adres:
Zwolle, Willemsvaart
Zwolle, Oude Veerweg
Uitgever:
[Klitzsch & Co, Arthur]
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4184
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
229 PBKR4172 Willemsvaart gezien vanaf de Katerveersluis (met aanwijzende bordjes voor de schepen) naar het noorden. ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
229 PBKR4172 Willemsvaart gezien vanaf de Katerveersluis (met aanwijzende bordjes voor de schepen) naar het noorden. Het rechter huis staat aan de (nu) Schellerbergweg., 1920-00-00
Titel:
Zwolle. Langs de Willemsvaart ;
Beschrijving:
Willemsvaart gezien vanaf de Katerveersluis (met aanwijzende bordjes voor de schepen) naar het noorden. Het rechter huis staat aan de (nu) Schellerbergweg.
Datering begin:
1920-00-00
Datering eind:
1920-00-00
Adres:
Zwolle, Oude Veerweg
Zwolle, Willemsvaart
Uitgever:
Nauta;
Opmerking:
Zwolle, .. [onleesbaar])
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Atlantisnummer:
PBKR4172
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
212 PBKR4155 Willemsvaart gezien naar de Katerveersluizen (rechts de nieuwe, links de oude) met enkele afgemeerde ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
212 PBKR4155 Willemsvaart gezien naar de Katerveersluizen (rechts de nieuwe, links de oude) met enkele afgemeerde schepen. Een punter (?) wordt door de vaart geboomd. Rechts de Oude Veerweg afgezet met ronde dukdalf koppen.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-IJsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen., 1900-00-00
Titel:
Willemsvaart Zwolle ;
Beschrijving:
Willemsvaart gezien naar de Katerveersluizen (rechts de nieuwe, links de oude) met enkele afgemeerde schepen. Een punter (?) wordt door de vaart geboomd. Rechts de Oude Veerweg afgezet met ronde dukdalf koppen.
Aan het eind van de Willemsvaart liggen twee sluizen die de verbinding vormen met de IJssel: de Grote en de Kleine Katerveersluis. In 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg, kwam ook de Kleine Katerveersluis gereed. Maar door de sterk toenemende bedrijvigheid in de negentiende eeuw kon deze sluis het scheepsverkeer niet meer aan. Daarom werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis gebouwd. Over de kleine sluis werd een ophaalbrug gelegd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-IJsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen scheepvaart meer en er werd geen onderhoud gepleegd. In 1976 werd de sluis afgedamd. In het begin van de jaren negentig werd een begin gemaakt van de restauratie. De kleine, handmatig te bedienen schutsluis werd na de restauratie in gebruik genomen voor de pleziervaart. Bij de sluis werd een passantenhaven aangelegd. De grote sluis werd eveneens gerestaureerd en is ook in gebruik genomen als waterafvoer voor Zwolle-Zuid, waarvoor een gemaaltje werd gebouwd. Ook de sluiswachterwoning werd opgeknapt en weer in gebruik genomen.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1903-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Zwolle, Willemsvaart
Uitgever:
[Nuss & Co, Jos](Jos) J. Nuss & Co
Opmerking:
Groningen, 24 februari 1904
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR4155
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2951 PBKR3477 Gezicht op de zeer schaduwrijke Ruiterlaan, de verbinding tussen het Engelsche Werk en de Willemsvaart en ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
2951 PBKR3477 Gezicht op de zeer schaduwrijke Ruiterlaan, de verbinding tussen het Engelsche Werk en de Willemsvaart en Veerallee, ca. 1905. Ter plaatse lag een brug over de Willemsvaart, die zeer vaak geopend moest worden voor het passeerende scheepvaartverkeer. Aan de overzijde was de theetuin van Thijssen, waarnaar deze brug ook Thijssenbrug werd genoemd. Onder die naam bestaat hij nog steeds ten behoeve van fietsen en voetgangers. De brug werd in 1856 grotendeels uit private beurs gebouwd en later door een draaibrug vervangen. In 1882 werd de witte brugwachterswoning gebouwd., 1905-00-00
Titel:
Spoolderbergbrug bij Zwolle. ;
Beschrijving:
Gezicht op de zeer schaduwrijke Ruiterlaan, de verbinding tussen het Engelsche Werk en de Willemsvaart en Veerallee, ca. 1905. Ter plaatse lag een brug over de Willemsvaart, die zeer vaak geopend moest worden voor het passeerende scheepvaartverkeer. Aan de overzijde was de theetuin van Thijssen, waarnaar deze brug ook Thijssenbrug werd genoemd. Onder die naam bestaat hij nog steeds ten behoeve van fietsen en voetgangers. De brug werd in 1856 grotendeels uit private beurs gebouwd en later door een draaibrug vervangen. In 1882 werd de witte brugwachterswoning gebouwd.
Datering begin:
1905-00-00
Datering eind:
1905-00-00
Adres:
Zwolle, Thijssenbrug
Zwolle, Ruiterlaan
Uitgever:
Nauta;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR3477
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
2950 PBKR3476 Gezicht op de brug over de Willemsvaart met het in 1882 gebouwde brugwachterhuisje, ca. 1900. De brug ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
2950 PBKR3476 Gezicht op de brug over de Willemsvaart met het in 1882 gebouwde brugwachterhuisje, ca. 1900. De brug wordt thans de Thijssenbrug genoemd naar de uitspanning en theetuin van Thijssen. Een (zondagse) wandeling van de Zwollenaar naar het Engelsche werk was erg populair en horecagelegenheden aan die route boden gelegenheid tot verporing., 1900-00-00
Titel:
Brug over de Willemsvaart. Engelsche Werk. ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Gezicht op de brug over de Willemsvaart met het in 1882 gebouwde brugwachterhuisje, ca. 1900. De brug wordt thans de Thijssenbrug genoemd naar de uitspanning en theetuin van Thijssen. Een (zondagse) wandeling van de Zwollenaar naar het Engelsche werk was erg populair en horecagelegenheden aan die route boden gelegenheid tot verporing.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1900-00-00
Adres:
Zwolle, Spoolderbergweg
Zwolle, Thijssenbrug
Uitgever:
[Uitgave Jos Nuss](Jos) J. Nuss; Uitgever Jos Nuss
Opmerking:
niet leesbaar
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR3476
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
6074 PBKR2879 Tekening van hotel-restaurant Frisia State aan de Ruiterlaan 7, 1953, gesigneerd Martien Zeeman (?). ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
6074 PBKR2879 Tekening van hotel-restaurant Frisia State aan de Ruiterlaan 7, 1953, gesigneerd Martien Zeeman (?). Verso: eigenaar (hotel) S.P.J. Beek (waarschijnlijk uitgever van de prentbriefkaart).
Ruiterlaan 7, de villa Frisia State (gemeentelijke monument) ca. 1915. De Ruiterlaan was de verbinding tussen de stad Zwolle en het Engelse werk. Gezien de landelijke en rustige omgeving was het niet verwonderlijk dat dit gebied erg aantrekkelijk was voor de rijke Zwollenaren, die de stad wilden ontvluchten. In opdracht van de familie De Vos van Steenwijk werd in 1870 een huis in eclectische bouwstijl gebouwd onder leiding van de toen veel geroemde Arnhemse architect L. M. Eberson. Omstreeks 1930 kwam het huis in andere handen en kreeg het de bestemming van hotel en restaurant.
Voor de Tweede Wereldoorlog kreeg het hotel grote bekendheid, toen vlak voor het bekend worden van de verloving tussen kroonprinses Juliana en Bernhard van Lippe-Biesterveld, de toekomstige prins hier verscheidene malen overnachtte. Een vriend van Bernhard, de baron van Hardenbroek huurde hier namelijk een appartement. Het hotel werd in 1957 opgeheven, het pand kwam in handen van het Rijk, die het gebouw in gebruik gaf aan Staatsbosbeheer. In 1972 werd het zuiveringschap van West Overijssel in het pand gehuisvest. In 1977 werd Frisia State verbouwd. Aan de rechterzijde werd een vleugel bijgebouwd., 1953-00-00
Titel:
Hotel Restaurant "Frisia State" Zwolle ;
Beschrijving:
Tekening van hotel-restaurant Frisia State aan de Ruiterlaan 7, 1953, gesigneerd Martien Zeeman (?). Verso: eigenaar (hotel) S.P.J. Beek (waarschijnlijk uitgever van de prentbriefkaart).
Ruiterlaan 7, de villa Frisia State (gemeentelijke monument) ca. 1915. De Ruiterlaan was de verbinding tussen de stad Zwolle en het Engelse werk. Gezien de landelijke en rustige omgeving was het niet verwonderlijk dat dit gebied erg aantrekkelijk was voor de rijke Zwollenaren, die de stad wilden ontvluchten. In opdracht van de familie De Vos van Steenwijk werd in 1870 een huis in eclectische bouwstijl gebouwd onder leiding van de toen veel geroemde Arnhemse architect L. M. Eberson. Omstreeks 1930 kwam het huis in andere handen en kreeg het de bestemming van hotel en restaurant.
Voor de Tweede Wereldoorlog kreeg het hotel grote bekendheid, toen vlak voor het bekend worden van de verloving tussen kroonprinses Juliana en Bernhard van Lippe-Biesterveld, de toekomstige prins hier verscheidene malen overnachtte. Een vriend van Bernhard, de baron van Hardenbroek huurde hier namelijk een appartement. Het hotel werd in 1957 opgeheven, het pand kwam in handen van het Rijk, die het gebouw in gebruik gaf aan Staatsbosbeheer. In 1972 werd het zuiveringschap van West Overijssel in het pand gehuisvest. In 1977 werd Frisia State verbouwd. Aan de rechterzijde werd een vleugel bijgebouwd.
Datering begin:
1953-00-00
Datering eind:
1953-00-00
Adres:
Zwolle, Ruiterlaan 7
Vervaardiger:
(Martien) Zeeman;
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR2879
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4357 PBKR1968 Wie vroeger haast had kon na aankomst bij het Katerveer de paardentram naar Zwolle nemen. Daartoe moest ...
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
4357 PBKR1968 Wie vroeger haast had kon na aankomst bij het Katerveer de paardentram naar Zwolle nemen. Daartoe moest men vanaf het veerhuis dan wel over de sluizen via een tweetal ophaalbruggen naar de remise lopen. De haastige reiziger zal zich daarbij wel niet als Gijsbert Karel van Hogendorp in 1819 de tijd hebben gegund de eeuwenlange voorgeschiedenis van de totstandkoming van de Willemsvaart te overpeinzen of te zoeken naar de eerste steen van de grote sluis, gelegd door Baron Bentinck tot Buckhorst, "gouverneur des konings". Toch zou dat alleszins op zijn plaats zijn geweest, want het kanaal gold in het begin van de 19e eeuw als een wonderwerk. Het bijzondere van de vaart was daarbij niet zozeer het waterbouwkundige aspect, want zo heel moeilijk was de aanleg nu niet, als wel het langdurige en moeizame gevecht, dat Zwolle had moeten voeren om zover te komen. Sinds de bedijking van de IJssel, die plaats vond op grond van een privilege van bisschop Gul van Utrecht in 1308, lag Zwolle niet meer aan de IJssel. Eigenlijk al vanaf dat ogenblik verlangde Zwolle naar een scheepvaartverbinding met deze druk bevaren rivier. Vooral voor de turfschepen, die van de Dedemsvaart kwamen en de IJssel niet anders konden bereiken dan over het Zwartewater en de Zuiderzee, was het gemis van een verbinding Zwartewater - IJssel bijzonder hinderlijk. In 1813 bewoog daarom de schepper van de Dedemsvaart, W. J. Baron van Dedem de kooplieden van Doesburg, Zutphen, Deventer en Zwolle en de steenfabrikanten langs de IJssel tot het indienen van een gezamenlijk adres aan koning Willem I. Inderdaad was Nederlands eerste koning de juiste man om veel voor een dergelijke
onderneming te voelen. In september 1818 werd het werk aanbesteed en op 's konings
verjaardag (24 augustus 1819) voltooid : na 5 eeuwen had Zwolle eindelijk weer zijn verbinding met de IJssel!
De reiziger van 1910 zal echter wel meer dan voor deze langdurige geschiedenis belangstelling hebben gehad voor de schepen in de sluis en, 1910-00-00
Titel:
Sluizen a/h Groote Veer bij ZWOLLE. ;
Beschrijving:
Wie vroeger haast had kon na aankomst bij het Katerveer de paardentram naar Zwolle nemen. Daartoe moest men vanaf het veerhuis dan wel over de sluizen via een tweetal ophaalbruggen naar de remise lopen. De haastige reiziger zal zich daarbij wel niet als Gijsbert Karel van Hogendorp in 1819 de tijd hebben gegund de eeuwenlange voorgeschiedenis van de totstandkoming van de Willemsvaart te overpeinzen of te zoeken naar de eerste steen van de grote sluis, gelegd door Baron Bentinck tot Buckhorst, "gouverneur des konings". Toch zou dat alleszins op zijn plaats zijn geweest, want het kanaal gold in het begin van de 19e eeuw als een wonderwerk. Het bijzondere van de vaart was daarbij niet zozeer het waterbouwkundige aspect, want zo heel moeilijk was de aanleg nu niet, als wel het langdurige en moeizame gevecht, dat Zwolle had moeten voeren om zover te komen. Sinds de bedijking van de IJssel, die plaats vond op grond van een privilege van bisschop Gul van Utrecht in 1308, lag Zwolle niet meer aan de IJssel. Eigenlijk al vanaf dat ogenblik verlangde Zwolle naar een scheepvaartverbinding met deze druk bevaren rivier. Vooral voor de turfschepen, die van de Dedemsvaart kwamen en de IJssel niet anders konden bereiken dan over het Zwartewater en de Zuiderzee, was het gemis van een verbinding Zwartewater - IJssel bijzonder hinderlijk. In 1813 bewoog daarom de schepper van de Dedemsvaart, W. J. Baron van Dedem de kooplieden van Doesburg, Zutphen, Deventer en Zwolle en de steenfabrikanten langs de IJssel tot het indienen van een gezamenlijk adres aan koning Willem I. Inderdaad was Nederlands eerste koning de juiste man om veel voor een dergelijke
onderneming te voelen. In september 1818 werd het werk aanbesteed en op 's konings
verjaardag (24 augustus 1819) voltooid : na 5 eeuwen had Zwolle eindelijk weer zijn verbinding met de IJssel!
De reiziger van 1910 zal echter wel meer dan voor deze langdurige geschiedenis belangstelling hebben gehad voor de schepen in de sluis en
Beschrijving vervolg:
vooral voor de knappe schippersvrouw op het voordek! Wanneer de tram nog niet aangekomen was kon de reiziger zich de tijd korten door de inwendige mens te versterken met een broodje in de boerderij achter de rechtse brug, want daar was van 1849 tot 1938 de bakkerij van de familie Ramaker gevestigd (gevolgd door mej. E. Lameijer). Misschien ontmoette hij daar wel een Zwollenaar, die zich enkele kwartjes wilde uitsparen door pas bij de sluizen op de boot naar Amsterdam te stappen. Ook vele firma's waren hier trouwens te vinden om nog vracht af te geven aan de nachtboot. Deze moest namelijk reeds vóór zes uur 's avonds de stad verlaten hebben, omdat daarna de bruggen niet meer geopend werden.
Datering begin:
1910-00-00
Datering eind:
1910-00-00
Adres:
Zwolle, [geen straatnaam]
Uitgever:
H.A.J. van Oers; [Tulp, De (Haarlem)]De Tulp
Opmerking:
Zwolle, 7 maart [...] / Groningen, 7 maart 1910
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR1968
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
4353 PBKR1964 Gezicht vanaf de IJssel op Katerveerdijk 3, het Katerveerhuis met theetuin, grotendeels aan het oog ...
 
 
Geen afbeelding
Prentbriefkaart
4353 PBKR1964 Gezicht vanaf de IJssel op Katerveerdijk 3, het Katerveerhuis met theetuin, grotendeels aan het oog onttrokken door hoog geboomte, ca. 1910. Aan de oever liggen enkele bootjes. Uiterst rechts is een gedeelte van cafe IJsselzicht te zien., 1910-00-00
Titel:
Gezicht op Restaurant Katerveer ZWOLLE ;
Beschrijving:
Gezicht vanaf de IJssel op Katerveerdijk 3, het Katerveerhuis met theetuin, grotendeels aan het oog onttrokken door hoog geboomte, ca. 1910. Aan de oever liggen enkele bootjes. Uiterst rechts is een gedeelte van cafe IJsselzicht te zien.
Datering begin:
1910-00-00
Datering eind:
1910-00-00
Adres:
Zwolle, Katerveerdijk 3
Uitgever:
[Hoffstedde, Gebrs. ter (Diezerstraat 11, Zwolle)]
Opmerking:
Zwolle, 21 [...]
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR1964
Digitale bestanden:
Alleen te raadplegen in de studiezaal bij de archiefdienst.
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
Pagina: 1
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS