Duik in het Overijssel van toen! Via onderstaande zoekbalk kunt u direct door onze collecties zoeken, dit kan bijvoorbeeld op trefwoord, toegangscode, locatie, periode of gebruik de filteropties. Wilt u eerst meer uitleg over hoe het zoeken in de archieven en collecties werkt? Bekijk dan de pagina archiefonderzoek, bouwdossiers of beeld en geluid.

Uw zoekacties: Beeldbank Overijssel
Beeldbank Overijssel ( Historisch Centrum Overijssel (HCO) )
>
Zoektermen
 

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

Zoektermen: trefwoord:Bruggen
beacon
104 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
4200 PBKR2532 Gezicht vanuit het zuidoosten vanaf het Klein Wezenland (vanaf 1933 Burgemeester van Roijensingel) op de Nieuwe Havenbrug (draaibrug) en Eekwal, ca. 1900. De draaibrug werd in 1939 vervangen. Rechts, waar de hoge boom staat, werd in 1919/1920 een bankgebouw neergezet. Het is op de hoek van de Potgietersingel en de Luttekestraat (nu Luttekestraat 35, politiepost). De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen., 1900-00-00
Titel:
ZWOLLE ;
Beschrijving:
Gezicht vanuit het zuidoosten vanaf het Klein Wezenland (vanaf 1933 Burgemeester van Roijensingel) op de Nieuwe Havenbrug (draaibrug) en Eekwal, ca. 1900. De draaibrug werd in 1939 vervangen. Rechts, waar de hoge boom staat, werd in 1919/1920 een bankgebouw neergezet. Het is op de hoek van de Potgietersingel en de Luttekestraat (nu Luttekestraat 35, politiepost). De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen.
Datering begin:
1900-00-00
Datering eind:
1905-00-00
Adres:
Zwolle, Eekwal
Uitgever:
[Waanders, J.M.W. ]J.M.W. Waanders;
Opmerking:
geen
Formaat:
breedte 9 centimeters x hoogte 14 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
zwart-wit;
Atlantisnummer:
PBKR2532
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
3972 PBKR2484 De Nieuwe Havenbrug, de ingang naar de Luttekestraat en links Eekwal 2-4, ca. 1912. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een, 1912-00-00
Titel:
Nieuwe Havenbrug. ZWOLLE. ;
Beschrijving:
De Nieuwe Havenbrug, de ingang naar de Luttekestraat en links Eekwal 2-4, ca. 1912. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een
Beschrijving vervolg:
aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
Datering begin:
1912-00-00
Datering eind:
1912-00-00
Adres:
Zwolle, Eekwal 2-4
Uitgever:
[Emrik en Binger (Haarlem)]Emrik en Binger[Hollandia Uitgevers Mij (Amsterdam)]
Opmerking:
Zwolle, 5 juli 1912 / 's Gravenhage, 5 juli 1912.
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Atlantisnummer:
PBKR2484
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
6472 PBKR2373 Nieuwe Havenbrug, Eekwal en ingang Luttekestraat met rechts Luttekestraat 35, ca. 1922. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een, 1922-00-00
Titel:
Zwolle. Nieuwe Havenbrug ;
Beschrijving:
Nieuwe Havenbrug, Eekwal en ingang Luttekestraat met rechts Luttekestraat 35, ca. 1922. De naam Nieuwe Haven is te danken aan het feit dat na het graven van de Willemsvaart (1813-1819) aan deze zijde van de stad in de stadsgracht een nieuwe haven gerealiseerd werd. De Willemsvaart liep parallel aan of door de Liniesloot. In 1876 werd de Willemsvaart verlegd en de Keersluisbrug gebouwd en kwam de Willemsvaart daar uit in de Stadsgracht. De Willemsvaart werd na de aanleg van het Zwolle-IJsselkanaal in 1964 ten dele gedempt. De Nieuwe Havenbrug is aangelegd in 1846. Voor die tijd was de oversteek alleen maar per veer mogelijk (Luttekeveer). Omdat de brug toegang gaf naar de Luttekestraat, heette de brug Luttekebrug. Omdat de brug niet zo stabiel was en omdat de polka in de tweede helft van de 19e eeuw erg geliefd was, werd de brug in de volksmond ook wel de Polkabrug genoemd. De draaibrug werd in 1875 vervangen door een steviger exemplaar. Ook deze brug werd in 1939 weer vervangen door de huidige. Bij die gelegenheid werden ook de lantaarns op de brug vervangen door armaturen. Op vele prentbriefkaarten is het huis Eekwal 1 óf wel óf niet te zien. Deze villa werd in opdracht van Koert Reinders, directeur van de veevoeder- en oliefabrieken, gebouwd in 1916 door architect Imko Reinders. Hetzelfde geldt voor het pand Luttekestraat 35. Voor 1919 stond hier een grote beuk, die behoorde tot de tuin van notaris W. C. van Reede. In 1919/1920 werd op deze plek het gebouw van de Bank-Associatie "Wertheim en Gompertz" gebouwd. De invloed van Berlage is aan dit pand te zien. Nadat het allerlei kantoor funkties gehad had, kwam hier in 1966 het bestuur van de rijksbelastingen in Drenthe en Overijssel, daarna de Stadsbank en nu is het een politiepost. Bij de prentbriefkaarten die zicht geven op het wegdek van de Nieuwe Havenbrug en de Burgemeester van Roijensingel zijn de rails van de paardentram te zien. De lijn liep tot 1908 alleen maar naar het station. In dat jaar kwam er een
Beschrijving vervolg:
aftakking naar de Emmawijk en Keersluisbrug. Voor datering een belangrijk moment. Hetzelfde geldt voor de verkeerszuil, die vlak voor de brug werd neergezet toen de brug vernieuwd werd. In de Emmawijk stond iets eerder al een verkeerszuil.
Datering begin:
1922-00-00
Datering eind:
1922-00-00
Adres:
Zwolle, Luttekestraat 35
Zwolle, Eekwal
Uitgever:
Brinio
Opmerking:
Zwolle, 12 juni 1922.
Formaat:
breedte 14 centimeters x hoogte 9 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Atlantisnummer:
PBKR2373
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Prentbriefkaart
1351 PBKR4925 Leporellokaart (klepjeskaart, harmonicakaart, klapkaart): jongetje met pet, klompen en een paraplu, zijn koffer half open op de kop, spullen eruit, boven opschrift: "Mijn koffer leeg, wel foei dan toch; / Maar neen! de kiekjes zijn er nog."
Achter het deksel van de koffer een leporello: 10 zwart-wit afbeeldingen in harmonicavorm van Zwolle ca. 1925, 2 x 3,5 cm: Dominicanenklooster, Veerallee (Villa Spoolderenk), Kamperpoortenbrug (draaibrug) met Peperbus, Stadsgracht Wilhelminasingel, Grote Markt, Zuiderkerk (geopende 1923), Gezicht op den Eekwal (Eekwalmolen molen De Herstelder (Eekwal 61) molenstomp, na 1917), Nieuwe Havenbrug, Stadsgracht met Diezerpoortenbrug, Wipstrikkerallee., 1925-00-00
Titel:
Groeten uit Zwolle ;
Beschrijving:
Leporellokaart (klepjeskaart, harmonicakaart, klapkaart): jongetje met pet, klompen en een paraplu, zijn koffer half open op de kop, spullen eruit, boven opschrift: "Mijn koffer leeg, wel foei dan toch; / Maar neen! de kiekjes zijn er nog."
Achter het deksel van de koffer een leporello: 10 zwart-wit afbeeldingen in harmonicavorm van Zwolle ca. 1925, 2 x 3,5 cm: Dominicanenklooster, Veerallee (Villa Spoolderenk), Kamperpoortenbrug (draaibrug) met Peperbus, Stadsgracht Wilhelminasingel, Grote Markt, Zuiderkerk (geopende 1923), Gezicht op den Eekwal (Eekwalmolen molen De Herstelder (Eekwal 61) molenstomp, na 1917), Nieuwe Havenbrug, Stadsgracht met Diezerpoortenbrug, Wipstrikkerallee.
Datering begin:
1925-00-00
Datering eind:
1925-00-00
Adres:
Zwolle, Eekwal
Zwolle, Wipstrikkerallee
Zwolle, Assendorperstraat
Zwolle, Veerallee
Zwolle, Grote Markt
Zwolle, Zuiderkerkstraat
Uitgever:
Roukes en Ehrhart
Opmerking:
Zwolle, 8 oktober 1929.
Formaat:
breedte 9 centimeters x hoogte 14 centimeters
Materiaal:
prentbriefkaart;
Materiaal opmerkingen:
kleur;
Atlantisnummer:
PBKR4925
Organisatie: Historisch Centrum Overijssel (HCO)
 
 
 
Pagina: 1
  • vorige | 
  • 1 | 
  • 2 | 
  • 3 | 
  • 4 | 
  • 5 | 
  • 6 | 
  • 7 | 
  • 8 | 
  • ... | 
  • volgende
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS